O škole

Základní škola Campanus je Fakultní školou Univerzity Karlovy v Praze, Pedagogické fakulty.

Naši zkušení pedagogové se podílejí na přípravě budoucích učitelů, studenti u nás realizují svoji pedagogickou praxi. Škola pomáhá při tvorbě výukových materiálů, spolupracuje na didaktických výzkumech.

Usilujeme o vytvoření školy jako výchovně vzdělávací instituce s přátelskou a tvůrčí atmosférou, která spoluvytváří společenský, kulturní a sportovní život Jižního Města.

Vzdělávání na naší škole je založeno na čtyřech pilířích. Uvedené pilíře byly formulovány
ve zprávě mezinárodní komise UNESCO Vzdělávání pro 21. století:

  • učit se poznávat
  • učit se jednat
  • učit se žít
  • učit se být
Učit se poznávat
  • pomáháme žákům získat základní návyky a dovednosti pro školní i mimoškolní práci;
  • pomáháme žáků ujasnit si, v jakých zájmech a schopnostech vynikají a vedeme je k tomu, aby tyto schopnosti dále rozvíjeli;
  • podílíme se na utváření hodnot a postojů, hrajících významnou roli v kultivovaném chování, zodpovědném rozhodování a respektování práv a povinností;
  • učíme žáky učit se, a to tak, aby bylo možné těžit ze vzdělávacích příležitostí
    v průběhu celého života.
Učit se jednat
  • vedeme žáky k získání kompetence řešit různé často nepředvídatelné situace, pracovat v týmech, být iniciativní a ochotný brát ne sebe riziko, které je s činností i s ní souvisejícím rozhodováním spojeno;
  • učíme žáky schopnosti tvořivě zasahovat a ovlivňovat prostředí kolem nás a angažovat se do jeho dění.
Učit se žít
  • jsme si vědomi toho, že povinná školní docházka je hlavním obdobím, kdy žáci získávají zkušenosti ze sociálních vztahů ve skupině;
  • účastí na společných projektech je vedeme k tomu, aby získávali pochopení pro ostatní lidi a přijímali myšlenky vzájemné závislosti;
  • učíme se zvládat konflikty – v duchu úcty k hodnotám pluralismu, vzájemného porozumění a míru.
Učit se být
  • usilujeme o to, aby se rozvíjela samotná osobnost člověka, který by byl schopen jednat s větší autonomií, samostatným úsudkem a osobní odpovědností;
  • rozvíjíme osobnost každého žáka, aby byl schopen samostatně myslet, svobodně se projevovat jako demokratický občan a to vše v souladu s obecně uznávanými mravními hodnotami;
  • vytváříme pro žáky takové prostředí, aby vzdělávání dokázali maximálně využít pro svůj osobnostní rozvoj, aby se naučili schopnostem a dovednostem, které jim pomohou v dalším životě.
Za prostředky k dosažení těchto cílů považujeme:
  • vzdělávací program školy Vzdělání, tolerance, integrace, který podporuje rozvoj myšlení, kreativity a zodpovědnosti za vlastní budoucnost;
  • výchovně – vzdělávací činnost pedagogů;
  • spolupráci s rodiči a ostatní veřejností;
  • materiální a technické vybavení školy.
Výchovně – vzdělávací činnost

Jsme přesvědčeni, že školu tvoří učitelé. Pro optimální naplnění výchovně-vzdělávací činnosti na naší škole je, podle našeho přesvědčení, nezbytné:

  • dodržovat úmluvu o právech dítěte v práci všech pracovníků školy;
  • pracovat se školním vzdělávacím programem Vzdělání, tolerance, integrace tak, aby se žákům dostávalo elementárních a specifických kompetencí, i kompetencí sociálních a komunikativních;
  • prohlubovat další jazykové vzdělávání žáků tak, aby se mohli ve vyšších ročnících zapojit do programů EU Comenius, Socrates;
  • rozvíjet zájmy, schopnosti a dovednosti žáků, ovlivňovat jejich další profilaci rozšiřováním soustavy volitelných a nepovinných předmětů zaměřených podle podmínek školy na přírodovědné obory, výtvarnou, hudební a sportovní výchovu, dramatickou výchovu a praktické činnosti;
  • zlepšovat kvalitu vyučování:
  1. rozvíjet samostatnost a tvořivost žáků volbou vhodných didaktických metod a forem práce s důrazem na samostatnou práci, aktivní spolupráci, využívání přirozené iniciativy žáků, využívání názoru, učebních pomůcek, didaktické i výpočetní techniky;
  2. vést žáky k práci s různými informacemi, k vytváření nejen vědomostí, ale i dovedností a schopnosti aplikovat získané poznatky, diskutovat, rozvíjet schopnost vyjadřovat své názory;
  3. zkvalitňovat výuku cizích jazyků;
  4. využívat hodnocení a sebehodnocení jako pozitivní motivaci.
  • zkvalitňovat péči zdravotně postiženým žákům, podle závažnosti poruchy poskytovat:
  1. podpůrný výukový program;
  2. individuální péči (kombinace speciálně pedagogických postupů);
  3. v rámci prvního stupně individuální a skupinovou reedukaci poruch;
  4. v případě závažné poruchy vypracovávat plán pedagogické podpory nebo individuální vzdělávací program (individuální integrace).
  • poskytovat péči nadaným žákům, podle stupně nadání využívat:
  1. rozšiřování učiva tak, aby učivo postihovalo mezioborové vztahy;
  2. prohlubování učiva tak, aby obsahovalo další podrobnosti a detaily o probíraném učivu/tématu;
  3. seznamovat žáky a vyučující s nejnovějšími poznatky prostřednictvím Internetu.
  • systematicky působit proti šikaně, násilí, vandalismu;
  • ve vyučování se zaměřovat na rozvoj tvořivého myšlení žáků, účinnou motivací je povzbuzovat k zájmu o školní práci, zbavit vyučování stresu a napětí;
  • systematicky hodnotit a kontrolovat vzdělávací výsledky žáků, klást důraz na diagnostický charakter hodnocení, vytvářet žákovská portfolia;
  • podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků, využívat jejich poznatků ke zlepšení práce školy;
  • organizovat pravidelná výjezdní zasedání pracovníků školy;
  • zvyšovat podíl pracovníků na řízení, zlepšování práce školy;
  • zkvalitňovat týmovou práci učitelského sboru jako jednoho z důležitých předpokladů pro vytváření pozitivního klimatu školy.
Spolupráce s rodiči a ostatní veřejností

Abychom se stali otevřenou spolupracující školou, je pro nás důležité:

  • pokračovat ve čtvrtletních hodnoceních prospěchu a chování za účasti rodičů i žáků formou individuálních pohovorů – tripartita;
  • seznamovat rodiče žáků s výukovými metodami na ukázkových hodinách;
  • nabídnout možnost práce na Internetu nejen našim žákům;
  • pokračovat ve dnech otevřených dveří pro rodičovskou i ostatní veřejnost;
  • propagovat práci a úspěchy žáků na www stránkách školy, výstavách, v mediálních prostředcích;
  • spolupracovat s Radou školy a Spolkem rodičů při ZŠ Campanus;
  • dodržovat školní tradice.
Materiální a technické vybavení školy

Materiální a technické vybavení školy považujeme za nezbytné pro zkvalitnění a podporu učebního procesu. Abychom se stali „školou třetího tisíciletí“, usilujeme o:

  • obnovu a dovybavení školy tak, aby byla zajištěna názornost a efektivita výuky;
  • dokončení modernizace vybavení tříd a odborných učeben;
  • průběžnou inovaci učebny PC;
  • zřízení přestávkových odpočinkových koutů;
  • zřízení informačního centra pro žáky a vyučující v žákovské knihovně;
  • dovybavení učitelských kabinetů nábytkem a PC;
  • další modernizaci budovy, která probíhá ve spolupráci s MČ Praha 11 a správní firmou Jihoměstská majetková a.s.