Školní řád

Obecná ustanovení

Na základě ustanovení § 30, odst. 1) zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v platném znění vydávám jako statutární orgán školy tuto směrnici. Směrnice je součástí organizačního řádu školy.

I. Práva a povinnosti žáků

Žák má právo

  1. Na vzdělání a školské služby podle školského zákona.
  2. Na odpočinek a volný čas.
  3. Na zabezpečení přístupu k informacím, zejména takovým, které podporují jeho duchovní, morální a sociální rozvoj. Má právo na ochranu před informacemi, které škodí jeho pozitivnímu vývoji a nevhodně ovlivňují jeho morálku.
  4. Na vyjádření vlastního názoru ve všech věcech, které se ho týkají. Svůj názor musí vyjadřovat přiměřenou formou, která neodporuje zásadám slušnosti a dobrého občanského soužití.
  5. Na zakládání samosprávných orgánů žáků v rámci školy, volit a být do nich volen, pracovat v nich a jejich prostřednictvím se obracet na ředitele školy nebo školskou radu s tím, že ředitel školy nebo školská rada jsou povinni se stanovisky a vyjádřeními těchto samosprávných orgánů zabývat a své stanovisko k nim odůvodnit.
  6. Na ochranu před nejrůznějšími projevy rizikového chování včetně šikany a kyberšikany ze strany spolužáků v jakékoli její podobě. Má právo na využití preventivních programů, které mu slouží k poskytnutí potřebné podpory ve zmíněných oblastech.
  7. Na poskytnutí pomoci v případě, že se ocitne v nesnázích, nebo má nějaké problémy.
  8. Na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání. Může si vyžádat pomoc vyučujícího v případě, že neporozuměl učivu, nebo potřebuje doplnit své znalosti.
  9. Na zvláštní péči v odůvodněných případech (v případě jakéhokoliv onemocnění, zdravotního postižení).
  10. Na práci ve zdravém životním prostředí.
  11. Na informace a poradenskou pomoc školy v záležitostech týkajících se vzdělávání a výchovy.
  12. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami mají právo na vzdělávání, jehož obsah, formy a metody odpovídají jejich vzdělávacím potřebám a možnostem, na vytvoření nezbytných podmínek, které toto vzdělávání umožní, a na poradenskou pomoc školy a školského poradenského zařízení.

Žáci jsou povinni

  1. Řádně docházet do školy a řádně se vzdělávat.
  2. Dodržovat školní řád, předpisy k bezpečnosti a ochraně zdraví a pokyny všech pracovníků školy. Porušení se řeší podle závažnosti přestupku, případně
    podle frekvence přestupků, výchovnými opatřeními.
  3. Na akcích školy dodržovat pravidla slušného a společenského chování.
  4. Dbát na dobré občanské soužití. Neubližovat slabším nebo jinak znevýhodněným žákům, nevystavovat je slovním urážkám, fyzickým útokům či jakýmkoli projevům šikany, kyberšikany, …
  5. Dodržovat pravidla hygieny a bezpečnosti ve škole i mimo školu. Při každém svém počínání mít na paměti nebezpečí úrazu. Žáci jsou dále povinni chránit své zdraví
    i zdraví svých spolužáků a pracovníků školy.
  6. Chránit své zdraví a dodržovat zákaz přinášení a konzumace energetických nápojů (nápoje obsahující stimulační látky – kofein, taurin), kávy a nealkoholických piv (obsah alkoholu 0 – 0,5 %) v prostorách školy i během konání veškerých školních akcí.
  7. Žák nesmí přicházet do školy pod vlivem návykových látek.
  1. Usilovat o nápravu svého chování v případě negativního hodnocení chování ze strany pedagogických pracovníků. Žáci jsou zodpovědní za své studijní výsledky a chování.
  2. Aktivně se účastnit vyučování a nenarušovat nevhodně průběh vyučovacích hodin, aby práce ve vyučovacích hodinách probíhala co nejefektivněji.
  3.  Po třetí vyučovací hodině během relaxační přestávky jsou žáci povinni řídit se pokyny dozoru, opustit budovu školy a zdržovat se ve vyhrazeném prostoru ve venkovním areálu školy.
  4. Nosit do školy každý den Žákajdu, pomůcky a učebnice podle stanoveného rozvrhu hodin či podle pokynů vyučujících. Zapomenutý domácí úkol nebo pomůcky jsou žáci povinni hlásit vyučujícímu na začátku hodiny.
  5. Dodržovat zákaz přinášení věcí, které by mohly ohrozit zdraví, způsobit úraz nebo ohrožovat mravní výchovu žáků (zbraně, nože, pyrotechniku a jejich napodobeniny). Nesmí také nosit cenné předměty, které nepotřebují ve výuce a větší obnosy peněz. Za jejich případné poškození či ztrátu škola neručí. Při ztrátě osobních věcí okamžitě ohlásit tuto skutečnost vyučujícímu nebo učiteli, který vykonává dozor a také třídnímu učiteli. Při hodinách tělesné výchovy si mohou uložit osobní věci u vyučujících v kabinetu Tv.
  6. Dodržovat tato pravidla pro používání mobilních telefonů a mobilních elektronických zařízení:

13.1 Používání mobilních telefonů a mobilních elektronických zařízení je žákům
1. stupně zakázáno po celou dobu pobytu ve škole včetně školní družiny a školní jídelny. Žák 1. stupně může použít tato zařízení pouze s výslovným souhlasem pedagogického pracovníka nebo na jeho pokyn.

13.2 Používání mobilních telefonů a mobilních elektronických zařízení je žákům
 2. stupně zakázáno v průběhu vyučovacích hodin. Žák může použít tato zařízení
v průběhu vyučovací hodiny pouze s výslovným souhlasem pedagogického pracovníka nebo na jeho pokyn. Během přestávek je žákům 2. stupně povoleno použití mobilních telefonů a mobilních elektronických zařízení za těchto podmínek:

a) Jejich používání nesmí nikoho obtěžovat a nesmí být příčinou zanedbání školních povinností.

b) Jejich používání je zakázáno v prostorách toalet a školní jídelny.

c) Je zakázáno pořizování zvukového a obrazového záznamu jiných osob bez jejich svolení.

d) Žák je povinen na pokyn pedagogického pracovníka telefon a mobilní elektronické zařízení přestat používat a uschovat.

  1. Do školy vstupovat určeným vchodem, ten používat také k odchodu. O přestávkách a v době vyučování je zakázáno opouštět budovu školy bez souhlasu učitele. Během přestávky mezi dopoledním a odpoledním vyučováním jsou žáci povinni opustit budovu školy.
  2. Po vstupu do školy se přezout v šatnách do přezůvek. Do tělocvičny vstupovat pouze ve vhodné sportovní obuvi.
  3. Vstupovat do tělocvičny jen s učitelem, v případě zájmových činností jen se svým vedoucím. Na učitele čekat v šatně, na vedoucí na místě předem určeném.
    V šatnách jsou žáci jen po nezbytně nutnou dobu, o polední přestávce v nich nesmějí pobývat.
  4. V jídelně se řídit pokyny dozírajících zaměstnanců školy. Dodržovat pravidla slušného stolování.
  5. Žák se snaží podle svých možností přispívat k tomu, aby ve škole vládla klidná
    a přátelská atmosféra, aby se množství hluku snížilo na minimum.
  6. O přestávkách si žáci mohou nakoupit svačinu ve školním automatu. Sem přicházejí pouze žáci, kteří si něco kupují, při nákupu dodržují pravidla slušného chování a pořádku (nepředbíhají, odpadky odhazují do koše).

Docházka do školy

  1. Žák je povinen účastnit se výuky podle rozvrhu hodin. Na vyučovací hodiny přichází včas. Na 1. vyučovací hodinu je nejpozději v 7,55 již ve třídě, aby si stačil připravit pomůcky před jejím začátkem.
  2. Předem známou nepřítomnost dítěte je nutno omluvit před jejím započetím, aby bylo možno zajistit způsob doplnění zameškaného učiva. V odůvodněných případech a
    na základě žádosti rodičů může uvolnit žáka na dva dny třídní učitel, na více dní ředitel školy.
  3. Nepřítomnost žáka ve škole ze zdravotních a jiných vážných omlouvají rodiče.   Toto je nutno učinit nejpozději do 3 kalendářních dnů od začátku nepřítomnosti
     v Bakalářích prostřednictvím systému Komens / Omluvení absence. 
  4. V odůvodněných případech má škola právo vyžadovat na omluvu nepřítomnosti žáka lékařské potvrzení.
  5. V době vyučování navštěvují žáci lékaře jen v nutném případě.
  6. Má-li žák zvýšenou absenci ve škole, může mu být uložena dodatečná zkouška
    pro doplnění klasifikačních podkladů:
  7. Zamešká-li žák z jakéhokoli důvodu 30 a více % z realizovaných vyučovacích hodin kteréhokoli předmětu za pololetí, může mu být uložena dodatečná zkouška pro doplnění klasifikačních podkladů. Toto ustanovení se nepoužije v případě, že se jedná o fyzickou nepřítomnost žáka ve výuce z důvodu jeho účasti na jiné akci organizované školou.
  8. Dodatečná zkouška pro doplnění klasifikačních podkladů může být ředitelem školy nařízena na návrh vyučujícího příslušného předmětu i při absenci nižší než 30 % z realizovaných vyučovacích hodin.
  9. Formu dodatečné zkoušky pro doplnění klasifikačních podkladů určí vyučující daného předmětu.
  10. Známka z dodatečné zkoušky pro doplnění klasifikačních podkladů je jedním
    z klasifikačních podkladů, do celkového hodnocení pololetí se započítávají
    i všechny ostatní známky z daného předmětu.
  11. Žák je povinen účastnit se distančního vzdělávání.
  12. Odchází-li žák v průběhu vyučování ze školy, činí tak na základě žádosti zákonných zástupců (Žádost o uvolnění žáka v průběhu výuky), nebo si ho zákonní zástupci osobně vyzvednou.
  13. V době mimo vyučování žáci zůstávají ve škole jen se svolením vyučujících a
    pod jejich dohledem.     

Zacházení se školním majetkem a školními potřebami

  1. Žák má právo užívat zařízení školy, pomůcky a učebnice v souvislosti s výukou, je přitom povinen řídit se pokyny učitelů a jiných oprávněných osob.
  2. O učebnice, které žáci dostávají, musí řádně pečovat. V případě poškození může škola požadovat adekvátní náhradu.
  3. Žák je povinen udržovat v pořádku a nepoškozené všechny věci, které tvoří zařízení třídy a školy a také ty, které mu byly svěřeny v souvislosti s výukou.
  4. V případě zjištění svévolného ničení školních potřeb a ostatního školního majetku budou žáci škody částečně nebo zcela hradit. S tímto řešením jsou zákonní zástupci seznámeni na třídních schůzkách.

II. Provoz a vnitřní režim školy

Režim činnosti ve škole

  1. Vyučování začíná zpravidla v 8 hodin. Vyučování musí být ukončeno nejpozději
    do 17 hodin. Dohled nad žáky je zajištěn po celou dobu jejich pobytu ve školní budově.
  2. Rozvrh hodin:

Příprava na vyučování           7,55 – 8,00

1. hodina         08,00 – 08,45

2. hodina         08,55 – 09,40

3. hodina         09,50 – 10,35

4. hodina         11,00 – 11,45

5. hodina         11,55 – 12,40

6. hodina         12,50 – 13,35

7. hodina         13,40 – 14,25

8. hodina         14,30 – 15,15

  1. Ředitel základní školy umožní žákům vstup a pobyt v budově nejméně 20 minut
    před začátkem vyučování a o přestávce mezi dopoledním a odpoledním vyučováním.
  2. Žáci mohou mít v dopoledním vyučování nejvýše 6 vyučovacích hodin a
    v odpoledním vyučování nejvýše 6 vyučovacích hodin. Konkrétní počet vyučovacích hodin stanoví škola s přihlédnutím k charakteru vzdělávací činnosti a k základním fyziologickým potřebám žáků.
  3. Při organizaci výuky jinak než ve vyučovacích hodinách a při akcích souvisejících
     s výchovně vzdělávací činností školy stanoví škola zařazení a délku přestávek podle charakteru činnosti a s přihlédnutím k základním fyziologickým potřebám žáků.
  4. Vyučování je zahájeno zvoněním. Žáci jsou na svých místech, služba ohlásí chybějící žáky vyučujícímu, který je zapíše do třídní knihy. Chybějící pomůcky hlásí žák
    na počátku hodiny.
  5. Když třída opouští učebnu, zajistí určená služba úklid, smazání tabule a zavření oken.
  6. Nepřijde-li učitel do 3 minut po zvonění do třídy, oznámí to zástupce třídy zástupkyni ředitele školy.
  7. Nalezené věci odevzdávají žáci službě na vrátnici či jinému zaměstnanci školy.
  8. V budově školy je zakázána jízda na kolečkových bruslích, skateboardu, koloběžce aj.
  9. V budově školy se nechodí s pokrývkou hlavy. V případě porušení může být čepice, šátek, aj. odebrána a vydána až po skončení vyučování.
  10. Bezpečnost a ochranu zdraví žáků ve škole zajišťuje škola svými zaměstnanci, pedagogickými i nepedagogickými. Zaměstnance, který není pedagogickým pracovníkem, může ředitel školy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků určit pouze pokud je zletilý a způsobilý k právním úkonům.
  11. Školní budova je volně přístupná zvenčí pouze v době, kdy je dohlížejícími zaměstnanci školy zajištěna kontrola přicházejících osob. Každý z pracovníků školy, který otevírá budovu cizím příchozím, je povinen zjistit důvod jejich návštěvy a zajistit, aby se nepohybovali nekontrolovaně po budově.
  12. Nejvyšší počet žáků ve třídě je obecně 30, škola může podle §23 zákona
    č. 561/2004 Sb., školského zákona požádat zřizovatele o schválení výjimky
    na maximální počet žáků ve třídě školy do 34 žáků, při zachování bezpečnostních
    a hygienických předpisů.
  13. Při výuce některých předmětů, zejména nepovinných a volitelných, lze dělit třídy
    na skupiny, vytvářet skupiny žáků ze stejných nebo různých ročníků nebo spojovat třídy, počet skupin a počet žáků ve skupině se určí rozvrhem na začátku školního roku, zejména podle prostorových, personálních a finančních podmínek školy, podle charakteru činnosti žáků, v souladu s požadavky na jejich bezpečnost a ochranu zdraví a s ohledem na didaktickou a metodickou náročnost předmětu. Při výuce cizích jazyků je nejvyšší počet žáků ve skupině 24.
  14. Škola vede evidenci úrazů žáků, k nimž došlo při činnostech souvisejících s výukou, vyhotovuje a zasílá záznam o úrazu stanoveným orgánům a institucím.
  15. V období školního vyučování může ředitel školy ze závažných důvodů, zejména organizačních a technických, vyhlásit pro žáky nejvýše 5 volných dnů ve školním roce.
  16. Za pobyt žáka ve školní družině platí zástupci žáka úplatu. Výše úplaty je stanovena dle platné legislativy a je zveřejněna na veřejně přístupném místě. Úplata je splatná předem – žák může být zapsán do školní družiny až po její úhradě. O snížení nebo prominutí úplaty, zejména v případě žáků se sociálním znevýhodněním, rozhoduje ředitel školy.

Režim při akcích mimo školu

  1. Bezpečnost a ochranu zdraví žáků při akcích a vzdělávání mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání, zajišťuje škola vždy nejméně jedním zaměstnancem školy – pedagogickým pracovníkem. Společně s ním může akci zajišťovat i zaměstnanec, který není pedagogickým pracovníkem, pokud je zletilý a způsobilý k právním úkonům.
  2. Při organizaci výuky při akcích souvisejících s výchovně vzdělávací činností školy mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání, stanoví zařazení a délku přestávek pedagog pověřený vedením akce, podle charakteru činnosti a s přihlédnutím
    k základním fyziologickým potřebám žáků.
  3. Při akcích konaných mimo místo, kde škola uskutečňuje vzdělávání, nesmí na jednu osobu zajišťující bezpečnost a ochranu zdraví žáků připadnout více než 25 žáků. Výjimku z tohoto počtu může stanovit, s ohledem na náročnost zajištění bezpečnosti
    a ochrany zdraví žáků, ředitel školy. Škola pro plánování takovýchto akcí stanovípravidla – každou plánovanou akci mimo budovu školy předem projedná organizující pedagog s vedením školy zejména s ohledem na zajištění BOZ. Akce se považuje
    za schválenou uvedením v týdenním plánu práce školy, kde zároveň s časovým rozpisem uvede ředitel školy jména doprovázejících osob.
  4. Při akcích konaných mimo místo, kde škola uskutečňuje vzdělávání, kdy místem
    pro shromáždění žáků není místo, kde škola uskutečňuje vzdělávání, zajišťuje organizující pedagog bezpečnost a ochranu zdraví žáků na předem určeném místě
    15 minut před dobou shromáždění. Po skončení akce končí zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví žáků na předem určeném místě a v předem určeném čase. Místo a čas shromáždění žáků a skončení akce oznámí organizující pedagog nejméně 2 dny předem zákonným zástupcům žáků přes Komens, nebo jinou písemnou informací.
  5. Při přecházení žáků na místa vyučování či jiných akcí mimo budovu školy se žáci řídí pravidly silničního provozu a pokyny doprovázejících osob. Před takovýmito akcemi doprovázející učitel žáky prokazatelně poučí o bezpečnosti. Pro společné zájezdy tříd, lyžařské kurzy, školy v přírodě platí zvláštní bezpečnostní předpisy, se kterými jsou žáci předem seznámeni. Při pobytu v ubytovacích zařízeních se žáci podřizují vnitřnímu řádu tohoto zařízení a dbají všech pokynů pracovníků tohoto zařízení.
  6. Pro pořádání mimoškolních akcí platí zvláštní směrnice školy zahrnující i oblast bezpečnosti a ochrany zdraví žáků. Za dodržování předpisů o BOZ odpovídá vedoucí akce, který je určen ředitelem školy.
  7. Součástí výuky prvního stupně je výuka plavání a součástí výuky druhého stupně je lyžařský výcvik. Do výuky mohou být zařazeny také další aktivity jako bruslení, školy v přírodě, atd. Těchto aktivit se mohou účastnit pouze žáci zdravotně způsobilí, jejichž rodiče o tom dodají škole písemné lékařské potvrzení ne starší dvou let.
  8. Chování žáka na mimoškolních akcích je součástí celkového hodnocení žáka včetně klasifikace na vysvědčení.
  9. Při zapojení školy do sportovních, uměleckých a dalších soutěží zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků po celou dobu včetně dopravy vysílající škola v plném rozsahu, pokud se se zákonným zástupcem žáka nedohodne jinak.

III. Práva a povinnosti zákonných zástupců žáka

Zákonní zástupci žáků jsou povinni

  1. Zajistit, aby žák docházel řádně do školy.
  2. V případě distančního vzdělávání zajistit účast žáka.
  3. Na vyzvání ředitele školy se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání žáka.
  4. Informovat školu o zdravotní způsobilosti žáka ke vzdělávání a případných změnách způsobilosti, o zdravotních obtížích nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání, oznamovat údaje o tom, zda je žák zdravotně postižen, včetně údaje o druhu postižení, nebo zdravotně znevýhodněn.
  5. Dokládat důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem.
  6. Oznamovat škole údaje podle § 28 odst. 2 a 3 a školského zákona č. 561/2004 Sb. další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost žáka,
    a změny v těchto údajích.

Zákonní zástupci žáků mají právo zejména na:

  1. Svobodnou volbu školy pro své dítě.
  2. Informace o průběhu a výsledcích vzdělávání dítěte ve škole.
  3. Informace o škole podle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím.
  4. Nahlížení do výroční zprávy, pořizovat si z ní opisy a výpisy.
  5. Informace a poradenskou pomoc školy nebo školského poradenského zařízení
    v záležitostech týkajících se vzdělávání žáků podle školského zákona.
  6. Volit a být voleni do školské rady a spolku rodičů.
  7. Vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí vzdělávání žáka.
  8. Požádat o přezkoušení nebo komisionální přezkoušení žáka.

IV. Závěrečná ustanovení

  1. Školní řád nabývá účinnosti schválením pedagogickou radou a školskou radou.
  2. Školní řád vydaný dne 20. 9. 2022 pozbývá platnosti dne 1.9.2024.
  3. Školní řád je zveřejněn na webových stránkách školy (www.campanus.cz) a v hale školy. Žáci, zaměstnanci školy a zákonní zástupci žáků jsou s tímto řádem seznámeni.

V Praze dne 1. 9. 2024

                                 Mgr. Lenka Derková, MBA, MSc.

                                                                                                   ředitelka školy